Vynechat prostředníka

Horkým tématem posledních měsíců jsou mezi domainery alternativní způsoby monetizace domén. Parking je na historickém minimu a je stále těžší najít domény, které na parkingu vydělají byť jenom na obnovovací poplatek.

Spousta domainerů pak volí jako logický krok výrobu mini nebo mikro-stránek a nasazení kontextové reklamy. Část neziskových domén tedy vydevelopuje.

Ačkoliv si nemyslím, že by na tom bylo něco špatného v adhoc případech, nezdá se mi to jako ideální monetizační strategie. U minisajt, kde jsou kritériem co nejnižší pořizovací náklady (tedy cena za vydevelopování) obvykle domainer vkládá jen vlastní čas. A právě tyto (principielně co nejnižší) náklady jsou faktorem, který potenciál minisite explicitně omezuje v rozvoji. Za rozvinutý site považuji ten, který:

  • nabízí návštěvníkovi určitou hodnotu,
  • vede k opakované návštěvě,
  • motivuje uživatele k akci (např. přispět svým obsahem).

Takový sajt pak není jen rozvinutý, ale „samorozvíjející se“. „Sám o sobě“ generuje čerstvý obsah skrze své uživatele, „sám“ získává přirozené zpětné linky a popularitu citacemi opakovaných návštěvníků, kteří na něm našli to co hledali.

V čem je problém? Nestačí napsat dvě stránky, stáhnout free šablonu a nasadit Google Adsense? Problém je v tom, že na mikrostránce šité horkou jehlou Vám opravdu zbude jen nasadit Google Adsense. Ale GA je tou nejméně efektivní monetizační strategií, předem odsouzenou kvůli nízké kvalitě trafficu a dělením provizí jednotlivým prostředníkům k nízkým výnosům.

Řešení je vynechat prostředníky a z 10-20% podílu udělat 100% provizí. Prvním krokem, alespoň na půl cesty, jsou affiliate programy. Druhým najít konkrétní zadavatele reklamy pro cílovou skupinu a dohodnout se přímo. Ovšem pro přímé jednání je třeba něco nabídnout: rozvinutý sajt s vizí růstu.

A ten nevytvoříte s nejnižšími náklady, bude nutné věnovat čas i finance a především se soustředit. Soustředit se na rozvoj jedné domény (nikoliv sítě) až do bodu, kdy ji chytne spirála samovolného růstu a začne se rozvíjet samovolně.

3 thoughts on “Vynechat prostředníka

  1. Musilda 16. 9. 2009 / 21.57

    A co přesně si mám představit pod pojmem “rozvinutý site s vizí růstu”? Přesně jeden takový mám, ale nějak nejsem schopen jej zmonetizovat.

  2. admin 20. 9. 2009 / 2.41

    Obecně vzato takový, na který se návštěvníci budou vracet a zároveň schopný generovat určitou hodnotu a kupní sílu.

    Pokud si vezmu dvě odlišné strategie a oběma věnuji stějně času: Buď 10 mikrosajt nebo jeden velký web. Pokud dosáhnu řekněme 10k návštěv měsíčně s dobře cílené a rozumnou kupní silou nic nebrání web monetizovat. Zatím co minisajty se i při této návštěvnosti budou muset spokojit s Adsense nebo PPC, velký web bude nabízet kvalitní obsah díky tomu, že se na něj návštěvníci budou vracet nebude mít nouzi o poptávky reklamy od přímých zadavatelů.

    A na škále zužitkování kupní síly, kde na jedné straně je full-blown business a na straně druhé PPC je značný rozkmit. Při vlastním byznisu se pohybujete s maržemi v průměru 30-50%, při přímém zprostředkování 10-15%, s partnerskými a affiliate programy na 5-15% a s PPC kolem 1-2%.

    Nicméně nenáročné minisajty jsou skvělé na vytipování domén na pozdější development. A pokud se chystá jakýkoliv development je dobré na doméně spustit minisajt nebo mikrosite ihned. Doplnit jeden dva backlinky, aby doména byla zaindexována a získala “služební stáří”.

    Takže minisajty super, ale nikoliv jako dlouhodobá strategie. Dalším nedostatkovým zdrojem se totiž stáva linkjuice… protože šance, že jakékoliv MFA získá přirozené backlinky je nulová.

  3. WebExSys 29. 3. 2010 / 14.48

    Vyzkoušejte k monetizaci svých projektů český multi affiliate systém WebExSys.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *